زینک ریچ اپوکسی چیست

زینک ریچ اپوکسی چیست؟ کاربرد زینک ریچ اپوکسی چیست و برای چه مواردی مصرف می شود؟ برای پاسخ به این سوالات می توانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.همچنین می توانید با برقراری تماس با کارشناسان ما در بازرگانی رادین، علاوه بر استعلام قیمت و خرید،به صورت تخصصی و رایگان،از مشاوره در خصوص مناسب ترین رنگ برای انجام پروژه های خود بهره مند شوید.

زینک ریچ اپوکسی چیست

روی یک مولفه شیمیایی مهم با عدد اتمی سی میباشد و در گروه دوازده جدول تناوبی قرار دارد. روی یکی از مهمترین عناصری می‌باشد که از طریق قربانی کردن خود از طریق فرآیند گالوانیزه، پوسیدگی را کنترل می‌کند. رنگ زینک ریچ عمدتاً برای حفاظت سطوح فلزی در مقابل پوسیدگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و روی گنجانده شده در این رنگ‌‌ها، می‌تواند موجب ارائه حفاظت کاتدی گردد.
پوشش‌‌ها و رنگ زینک ریچ معمولاً با افزودن یک بتونه مورد استفاده قرار می‌گیرند که به عنوان پوشش دوم برای حفاظت از سطح در مقابل زنگ زدگی عمل می‌کند.
رنگ‌های غنی از روی (زینک ریچ Zinc-rich) به رنگ‌هایی اطلاق می‌شود که در آن‌ها مقادیر بالای گرد روی وجود دارد. پودر روی در رنگ زینک ریچ عمدتاً برای حفاظت سطوح فلزی در مقابل پوسیدگی و خوردگی استفاده می‌شود.
رنگ های اپوکسی زینک ریچ به دلیل چسبندگی مطلوب به سطح و همچنین حفاظت کاتدی به عنوان لایه اول در رنگ آمیزی بسیاری از سازه‌ها نظیر مخازن، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و … مورد استفاده قرار می گیرند.
زینک ریچ حفاظت کاتدی دارد، در حالی که رنگ های عادی با ایجاد حفاظ ضد نفوذ آب بین فلز و رطوبت هوا، باعث حفاظت می شوند. سلول کاتدی استیل را با روی محافظت می کند. همچنین روکش های روی از سطح حفاظت بازدارنده می کنند. هرچند زینک ریچ به عنوان روکش مستقل به کار می رود، اما اغلب همراه رنگ یا اپوکسی به عنوان روکش روی سطح استفاده می شود. این آستر زیر روکشی از اپوکسی یا پلی یورتان، یک لایه به صورت پشتیبان یا اضافه برای جلوگیری از خوردگی استیل فراهم می کند.

زینک ریچ اپوکسی چیست

دو نوع زینک وجود دارد:

غیر ارگانیک:

روکش های غیر ارگانیک روی با اسپری کردن به کار می روند. وقتی روکش رویه سطح استفاده نمی شود، روکش های غیر ارگانیک روی نسبت به روکش های ارگانیک روی که برای رویه سطح به کار نمی روند محافظت بهتری دارند.

ارگانیک:

روکش های ارگانیک روی معمولاً با برس، غلطک یا اسپری به کار می روند. وقتی به عنوان روکش رویه سطح به کار نمی روند به خوبی آستر غیر ارگانیک از استیل محافظت نمی کنند. برای روکش رویه سطح، روکش های ارگانیک روی به اندازه روکش های غیر ارگانیک محافظت می کنند. روکش های ارگانیک روی می توانند آستر روی یورتان عمل آمده با رطوبت باشند، که به راحتی در سطح به کار می روند.
رنگ های روی غیر ارگانیک و ارگانیک تا حدی در عملکرد متفاوتند. رنگ های غیر ارگانیک غنی از روی که با واکنش شیمیایی ملایم به استیل می چسبند به حلال مقاومند و دما را تا ۷۰۰ درجه فارنهایت (۳۷۵ سانتی گراد) تحمل می کنند.
زینک ریچ‌ها ورقه ورقه، پوسته پوسته یا متورم نمی شوند، به راحتی متصل می شوند و نسبت به ارگانیک ها راحت تر تمیز می شوند. چگالی زینک ریچ تقریباً نصف چگالی روی در یک میل از روکش های گالوانیزه دسته ای است
رنگ‌های زینک ریچ در صنعت براساس خصوصیات و مطابق با استاندارد رنگ و پوشش SSPC-Paint 20 به چهار دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شوند:

نوع I-A:

محمل‌های غیرآلی پایه آب مانند سیلیکات‌های فلزات قلیایی، فسفات‌ها و اصلاح کننده‌ها هستند که پس از اجرا روی یک سطح مشخص توسط گرما و حرارت یا عوامل پخت، تشکیل فیلم می‌دهند.

نوع I-B:

محمل‌های غیرآلی پایه آب مانند سیلیکات‌های فلزات قلیایی محلول در آب است و خشک شدن این رنگ‌ها در اثر یک واکنش میان فولاد و سیلیکات روی انجام می‌شود.

نوع I-C:

محمل‌های غیرآلی پایه حلال شامل تیتان، سیلیکات‌های آلی و سلیکات‌های بهبود یافته می‌باشد. این نوع رنگ‌ها برای کامل شدن واکنش هیدرولیز به رطوبت نیاز دارد.

نوع II:

محمل‌های آلی که تشکیل فیلم به‌وسیله انجام اتصالات شیمیایی و یا به‌وسیله تبخیر فیزیکی حلال انجام می‌پذیرد.

زینک ریچ اپوکسی چیست

ویژگی های پوششی رنگ زینک ریچ

رنگ زینک ریچ آلی یا غیر آلی برای غشای خشک به ضخامت ۲.۵ تا ۳.۵ میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ های روی آلی شامل اپوکسی ‌‌ها، هیدروکربنهای آغشته به کلر و دیگر پلیمرها هستند.
رنگ‌های روی غیر آلی تا حد زیادی مبتنی بر سیلیکاتهای آلکیلی آلی هستند. ذره روی باید به حد کافی متمرکز باشد تا بتواند برای هدایت کاتدی برای هدایت الکتریک در غشای خشک مورد استفاده قرار گیرد. هرچند، در رابطه با این مسئله که آیا به دلیل کپسول سازی ذرات روی در رنگ پایه غیر هدایتی ایجاد حفاظت کاتدی امکان پذیر است یا خیر، سوالات متعددی وجود دارد.
قدرت پیوند چسبندگی رنگ زینک ریچ چند صد پوند بر هر اینچ مربع (psi) است در حالی که پوشش های گالوانیزه بر اساس محدوده هزار psi اندازه گیری می‌شوند. مانند فلز کاری، رنگ زینک ریچ می‌تواند در موارد متعدد در کارگاه یا به طور میدانی مورد استفاده قرار گیرند.
محدودیتهای آنها عبارتند از هزینه، دشواری در استفاده، فقدان یکنواختی پوشش (به طور خاص در گوشه‌‌ها و لبه ها) و الزامات پاکسازی سطح فولاد. رنگ های روزینک ریچ باید در محیط‌های شدید به عنوان پوشش بالایی مورد استفاده قرار گیرند.

رنگ زینک ریچ غیرآلی :

از طریق واکنش شیمیایی اندک به بستر می‌چسبند، از مقاومت بسیار خوب در مقابل حلال برخوردار هستند و می‌توانند تا دمایی در حدود ۳۷۵ درجه سانتیگراد (۷۰۰ فارنهایت) مقاومت کنند. این رنگ های غیر آلی پودر و پوسته پوسته نمی شوند و یا طبله نمی‌کنند و به آسانی جوش می‌خورند فلزکاری آنها نسبت به رنگ های آلی ساده تر است.
رنگ زینک ریچ غیر آلی شامل ۰.۳۵ روی می‌باشند که در حدود یک دوم روی کمتر برای هر میل نسبت به پوشش گالوانیزه گرم است.

زینک ریچ آلی:

ویژگی های رنگ زینک ریچ آلی به سیستم حلال بستگی دارد. می‌توان ظرف ۲۴ ساعت بدون ترک خوردگی از چند پوشش استفاده کرد. رنگ های زینک ریچ معمولاً برای کار بر روی فولاد گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد که به وسیله جوش یا ضربه مکانیکی آسیب دیده است. در محدوده ۲۰۰ تا ۳۰۰ فارنهایت، رنگ زینک ریچ آلی از مقاومت دمایی رنگ زینک ریچ غیر آلی برخوردار نمی‌باشند. همچنین آنها به نور فرابنفش (نور خورشید) حساس هستند و در محافظت از خوردگی به اندازه روی غیرآلی اثربخش نیستند.

کاربرد زینک ریچ

رنگ آميزي سازه هاي فلزي، سطوح خارجي مخازن و لوله ها، پالايشگاه ها، پتروشيمي ها، نيروگاه ها در محيط‌هاي صنعتي و دريايي، بدنه و عرشه كشتي ها، تأسيسات تصفيه فاضلاب و فرآيندهاي شيميايي
پوشش‌دهی سازه‌های فلزی در سوله‌ها، مخازن و لوله‌ ها
مجتمع‌های صنعتی نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین صنایع نیروگاهی
سکوها و محیط‌های دریایی غیر مغروق و عرشه کشتی‌ها
ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، کشاورزی،حمل و نقل و …

منبع: https://rangradin.ir

زینک ریچ اپوکسی چیست

لطفا به این مطلب امتیاز دهید…!

روی ستاره ها کلیک کنید.

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد مشارکت کنندگان: 0

تا کنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید…

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما